Jdi na obsah Jdi na menu
 

Výjezd na Říp

Často jsem slyšel nebo četl o tom, jak se Říp nedá vyjet. V knize Milana Silného "Každý kopec stojí za to" jsem se dočetl o tom, že je to nejprudší kopec, který jel. Často bylo stoupání na Říp takovým strašákem pro méně zdatné cyklisty. Odpověď na otázku, jestli se dá Říp vyjet mám jasnou. Napadlo mě ale, kolikrát se dá vyjet a to už byl trochu strašák i pro mě. Vůbec jsem netušil do čeho jdu.

Na začátku jsem vymyslel okruh - po betonové cestě nahoru, před kapličkou odbočka do lesa, objížďka kapličky, pak dolů k hospodě, po betonové cestě dolů a před parkovištěm zase odbočka na lesní cestu. Celkem to vycházelo na 1,7 km a 135 výškových metrů. To bych mohl zvládnout 4x za hodinu a když vydržím jezdit 12,5 hodiny, je to 50 okruhů - hezké číslo.

Ono ale jezdit 12,5 hodiny ve zvlněném nebo i kopcovitém terénu, je něco jiného než kopec s průměrným stoupáním 13 % a maximálním dokonce 27 %. Ale zkusím to a uvidím co z toho bude. Na svůj pokus jsem si záměrně vybral všední den, přes víkendy je tam moc lidí a to by komlikovalo jak výjezd tak hlavně potom krásný sjezd.

Dopoledne jsem dorazil pod Říp a hned jsem zkusil první výjezd. Během výjezdu zjišťuju, že je poměrně mokro a tak upravím okruh - nahoru celé po betonové cestě, dolů lesními zkratkami. Jelo se celkem v pohodě až na ty lidi. To jsem vážně nečekal. Cestou nahoru jsem míjel školní výlet, cestou dolů ho míjím samozřejmě znovu. Při jízdě nahoru ještě uhnuli, cestou dolů to ale nestihli, tak jsem musel úplně mimo cestu. Dole poprvé přemýšlím jestli za těhle podmínek má smysl pokoušet se dál. Ale tak snadno to nevzdám. Čekám až škola úplně zmizí a zkouším druhý okruh. Lidí je pořád dost, ale už je to o trochu lepší. Po druhém okruhu zase přemýšlím o smyslu. Že budu za cvoka jsem čekal, ale takhle naživo a v takových davech je to úplně jiný pocit. Ale ani tentokrát to nevzdávám. Že jsem za cvoka jsem si zvykl, proč by to tentokrát mělo být jinak. Dál už o tom nepřemýšlím a další přestávka následuje po 1 hodině a 5 okruzích. Už při čtvrtém výjezdu jsem cítil tuhnoucí nohy, ale to se rozhýbe, stejně jako na závodech. Dávám si malou přestávku na svačinu - při jízdě do kopce to moc nejde.

Následuje dalších 5 okruhů. Ty už se jedou v pohodě, ale na doplnění energie si dávám další malou přestávku se svačinou. Během té začíná pršet. To mě ale na rozdíl od předchozích událostí neodrazuje a jezdím dál. Ve vydatném dešti v potocích vody se jede výrazně hůř nahoru, ale zase zmizeli davy. Cesta dolů je taky výrazně pomalejší a tak se 1 okruh protahuje z původních 10 minut skoro na 15. I tak jsem zvládl dalších 5 okruhů a dávám si další přestávku. Po více než hodině konečně přestává pršet. Postupně z hospody vycházejí první odvážlivci. Když mě vidí jak, pořád jezdím, začínají se ptát. Do té doby to až na jednu vyjímku byly jen nechápavé pohledy. Většinou jsem trpělivě odpovídal, ale na nechápavý výraz s dotazem: "ty už to jedeš podruhý?", jsem reagovat nemohl a prohodil jsem jen: "zkouším to".

Během deště klesla výrazně teplota a to se projevilo i na pohodě s jakou jsem jezdil. Už při 14. okruhu jsem měl problém vyjet k mělnické vyhlídce, ale zvládl jsem to. Pak se začalo malinko oteplovat, a tak se zlepšil i můj pohyb. Pořád to ale nebylo ideální. Nevím jestli to bylo poklesem teploty nebo jen nastoupanými metry, ale každé kolo se mi jelo pořád hůř, a tak jsem se postupně rozhodl, že dokončím další 5 kolovou sérii a další nezačnu. Přece jsem si to jel zkusit a ne se zničit. Kromě toho, že teď už vím, kolikrát se dá vyjet na Říp, bylo zajímavé i sledovat výstupy turistů a cykloturistů. S některými jsem se jen minul a viděl je jen jednou. Další skupinky jsem potkával až 14x - 7x nahoru + 7x dolů.

A jak  můj pokus dopadl? Dokončil jsem 20 okruhů, což je 34,4 km s 2692 nastoupanými metry, které jsem stihl nastoupat na 17,2 km. Ještě se mi nestalo, abych na jedné vyjížče ujel skoro 20 km na šaška, ale tady to jinak nešlo. Za celý den, když počítám i příjezd pod Říp a odjezd domů, jsem ujel 59,5 km a nastoupal 2912 m. To je celkem slušná bilance a možná i inspirace pro nějaký další kopec.

 130509-2.jpg

200_4689.jpg

200_4688.jpg